google-site-verification=arvDCURTk4fAUtMcqVgB1FkNmB-XAYeIXy_-07icvQY google-site-verification=arvDCURTk4fAUtMcqVgB1FkNmB-XAYeIXy_-07icvQY
top of page

איך להתנהל מול מנהל מתעלל

"עובדים לא עוזבים את העבודה, הם עוזבים את המנהל/ת שלהם" האימרה הזו הוכחה שוב ושוב כמדויקת במחקרים ארגוניים. 

מה מנהל עושה שעובדיו סובלים במקום העבודה?  

מנהל מתעלל.jpg

כמה מהמאפיינים הבולטים של מנהל מתעלל  

מנהל שאינו מראה הערכה, ומגדיל לעשות ולוקח לעצמו קרדיט על חשבונו של העובד שטרח ועמל. 

  •  
  • מנהל שלא אכפת לו מעובדיו.

  • מעביד יתר על המידה

  • מנהל שלא עומד במילתו, מבטיח ולא מקיים. 

  • מנהל שלא מאפשר לעובדים להעלות רעיונות יצירתיים, ודואג שרק הרעיונות והדרך שלו יתבצעו

  • מנהל מאשים! אם מתגלה תקלה, מנהל כזה יחפש את מי להאשים בה. 
     

יש מיקרים קשים עוד יותר של התעללות רגשית בעובד. להתעללויות רגשיות יש מספר "תחפושות" המשמשות בידי המנהלים המתעללים המתוחכמים – הקטנה, התעלמות, האשמות, מתן מטלות שאינן ברות ביצוע, צעקות בקול רם כדי שכולם ישמעו, מיילים מזעזעים ועוד ועוד...

עובד "שזכה" לעבוד באטמוספירה שכזו, מבין שהמשפטים אותם כתבתי הינם לא פעם המציאות היומיומית שלו. קל לומר – אז מה הבעיה? קום ותעזוב. אולם, לא פעם העובד  בעצמו מועסק בתפקיד משמעותי, מאתגר ומתגמל, והחברה יכולה אף היא להיות חברה טובה שמספקת לו יתרונות רבים. לא קל למצוא תפקיד מקביל בחברה אחרת, והחשש להישאר ללא עבודה וללא פרנסה הוא כמובן מצמית לכשעצמו. 

עובדים לא מעטים מדווחים כי הם נוטלים תרופות הרגעה כתוצאה מהעבודה תחת מנהל שכזה. חלקם ממשיכים להשתמש בתרופות גם לאחר שעזבו את הסביבה הרעילה והמשיכו הלאה בחייהם. 

אנחנו נוטים להתייחס כמובן מאליו כי במקרים שכאלו יש להגן על הקורבן. עם זאת, מחקרים מראים כי לעיתים העובדים עצמם פועלים באופן כזה שמקומם כנגדם את המנהל שלהם. התנהלות התרסתית, ערעור סמכות המנהל, דיבור אליו בטון מזלזל, ערעור כנגד הוראותיו, ועוד ועוד הינן התנהגויות שמקוממות את המנהל ומובילות אותו להתנהגות פוגענית. (Mary Mawritz, Drexel Univ. Philadelphia)

 

 

מה ניתן לעשות במקרים של מנהל מתעלל?

ראשית, חשוב לציין שיש מספר פעולות בהן ניתן לנקוט. אמנה את חלקן. 

  • לעזוב את הספינה – רוברט סאטון (אוניברסיטת סטנפורד) תומך בכל ליבו בכך. רק כ  10% מהמנהלים מתאימים לפרופיל הפוגעני, כך שרוב הסיכויים שבמקום העבודה הבא שלכם תצליחו יותר. 
    יחד עם זאת, במידה והמצב חוזר על עצמו, יתכן שיש משהו בהתנהלות שלך כעובד, שמפעיל את מנהליך כנגדך. וחשוב להבין, להכיר, ולשנות זאת. 

     

  • לפעול כצוות – הצוות כולו עובד יחד כדי להבין כיצד נכון לפעול. אם הבוס מגיע עצבני, דגל אדום מורם, והעובדים "מצמצמים נוכחות" ומחכים ליום המחרת. סאטון מעיד כי, התחכום של מספר צוותים שכאלו הוא מדהים, וחלק גדול של היום מוקדש לכך.  
     

  • תפוס מרחק ככל הניתן – צמצם פגישות פנים מול פנים למינימום ושמור על מרחק בטוח. תגיב על מיילים באופן ענייני ככל הניתן. 
     

  • תראה את התמונה הרחבה – עובדים רבים עוברים את היום בכך שהם מזכירים לעצמם שגם הרגעים הגרועים ביותר חולפים. ועוד שנה, המצב יהיה שונה. אם הבוס שלך מחפש מטרה תנסה שהגב שלך לא יהיה המטרה שלו. כיצד? תמנע מלהיות רועש או אגרסיבי, אל תזלזל בגלוי בניהול, ואל תדבר על הבוס מאחרי גבו, ובוודאי אל תעשה דבר כדי לערער את סמכותו של המנהל. 
     

  • להעמיד גבולות – לומר לו פנים מול פנים שאינך מוכן שהוא ידבר איתך או עליך באופן פוגעני. לא בפגישות אישיות ובוודאי שלא מול אנשים נוספים. העמדת הגבולות תאמר בטון שקט ובוטח. אם זה קורה שוב, תלך מהחדר בהפגנתיות ברגע שהוא צועק/מקלל/מקטין אותך בפני שאר העובדים. 
     

  • למסמך, להקליט, לשמור – במקרה של מנהל מתעלל, בתי הדין היום קשובים יותר מבעבר להבין כי מקרים כאלו אכן קורים. ולכן חשוב להקליט שיחות, לשמור מיילים פוגענים, או כל מסמך אחר שמעיד על מה שאתם עוברים. יש לבנות תיק שישמש אתכם בעת הצורך בבית הדין. זו לעולם לא תהיה העדפתנו, אולם לעיתים זה הרע ההכרחי. 

 

התנהגויות המנהלים המתעללים הינן מגוונות, לעיתים יצירתיות ופעמים רבות סמויות מהעין. קשה להגזים בתיאור ההשפעה של התנהגות זו על מושא ההתעללות. 

הסיפור האישי שלי  

גם אני זכיתי "לחוויה" המפוקפקת הזו. בהיותי סמנכ"לית משאבי אנוש באחת החברות, קולגה שלי וחברי הטוב ביותר בהנהלה עד אז, שהיה שותף להרבה מהחוויות וההתלבטויות במישור האישי, התמנה למנכ"ל.

 

בתחילה הכל התנהל כשורה, אולם מהר מאד, בשל מצבה הקשה של החברה, הפך המנכ"ל את עורו ולצד פעולות ניהוליות מעלות סימני שאלה, החל להתנכל אלי. הסיבה להתנהגותו כפי שאני משערת, טמונה בעובדה שאני ידעתי על פעולות מסוימות שעשה, שמהיכרותנו הוא ידע שלא אסתיר ובוודאי שלא אגבה בפני הBoard.

 

היום שלי כלל מעקבים אחר הנעשה במחלקתי על מנת לראות מי מגיע ומדוע (! המנקה היתה אחראית עליהן. יצירתי אמרתי?) ואז איומים על אותם אנשים. מיילים מזעזעים. משימות שלא ניתן לעמוד בהם, וכשעמדתי בהם, בסיוע של שאר חברי ההנהלה שנתנו יד, זה רק גרם להחמרה. מזל שהוא היה מגיע בשעה 10:00 לעבודה וב14:00 עוזב. זו היתה נקודת אור, למרות שהמיילים המשיכו להגיע גם לאחר עזיבתו את המשרד. לשאלתכם, המקום קרס. לא מפתיע. אבל ממש חבל, וכולי תקווה שהעובדים מצאו עבודה חדשה. אני זוכרת את עצמי אומרת לעצמי בבוקר בדלת הבית – "עוד יום באושוויץ..."

למה לא עזבתי?

כי אהבתי מאד את העבודה שלי,  את המחלקה שלי, את החברה וכמובן שהתפרנסתי היטב. משאבי אנוש זה לא תחום שקל להתברג אליו והעדפתי לחכות שהוא יעזוב לפני. 3 מנכ"לים התחלפו בתקופה של שנתיים אז היה בזיק של תקווה...

מה עשיתי?
המקרה היה מקרה קיצון, לא ניתן היה להגיע לפשרה כלשהיא, ולכן מסמכתי הכל. בפגישות הנדירות בינינו הוא ביקש/דרש ממני להשאיר את הנייד בחוץ כדי שהוא לא יוקלט וכך יוכל להתבטא באופן חופשי וולגרי. בכיס הג'קט שלי היה חבוי מכשיר הקלטה משוכלל. 

הסיפור נגמר כאשר החברה נמכרה לבעלים חדשים, שנינו הגענו להסכמה על תנאי פרישה טובים מאד ואז עזבתי. הוא עזב מספר חודשים אחרי. לא נשארנו חברים ... 

שורה תחתונה – אם כבר נקלעתם לעין הסערה – בואו נראה איך אפשר למקסם את מה שאפשר למקסם.
אני מדברת על תגמול כספי כמובן. 

וטיפ נוסף – לא חשוב באיזה צד אתה נמצא. דמיין לעצמך שתמיד יש מי שמקליט את דבריך, מדפיס את הווטסאפים והמיילים שלך ושומר אותם. תתנהג ותתבטא באופן כזה, שאם בית המשפט יהיה חשוף לחומרים אלו לא תצטרך להתבייש בדרך בה אתה מתבטא, מתנהל ומתנהג כלפי האחרים.
 

Be Kind. 

ייעוץ טלפוני ווטסאפ לאורך כל התהליך – ללא תשלום נוסף

Asset 7new logo2.png

2800

לחבילה של
5 מפגשים

670

למפגש עד שעתיים. 

מפגשים

בהתאם למורכבות הסיטואציה.

1-5 

Asset 5new logo2.png
bottom of page
google-site-verification=arvDCURTk4fAUtMcqVgB1FkNmB-XAYeIXy_-07icvQY