google-site-verification=arvDCURTk4fAUtMcqVgB1FkNmB-XAYeIXy_-07icvQY google-site-verification=arvDCURTk4fAUtMcqVgB1FkNmB-XAYeIXy_-07icvQY
top of page

איך תקבלי העלאת שכר?

כמעט כולנו מתמודדים עם השאלה הזו. נסיוני לימד אותי שלנשים יש קושי רב לבקש העלאות באופן ייזום ולכן אני פונה במאמר זה לקהל הנשים.

 

אז איך פועלים נכון?

לפני שאני מתחילה, אני רוצה להדגיש כי לדרך הפעולה יש 2 פרמטרים מרכזיים:

ראיון עבודה.jpg
Asset 10new logo2.png

אנסה להדגיש ולפרט כאן את הצד הפסיכולוגי, כיוון שמניסיוני, ההשפעה שלו דרמטית על מידת ההצלחה.

 

סוג הארגון ומועד הבקשה

ארגונים נבדלים אילו מאלו בתהליכי קידום עובדים. בחברות בהן קיים תהליך מסודר ושקוף של קידום שכר בחברה, כדאי לרכז את המאמצים בתקופה המיועדת לשיחות שכר, ולא במהלך השנה.

כפי שאמר לי בזמנו מנכ"ל החברה בה עבדתי – "אם לא יהיה מודל מסודר, אעסוק כל יום כל היום – בשיחות שכר" (צודק).

במידה ולא קיים מודל מסודר בחברה, כל מועד מתאים לבקשת ההעלאה. להלן הדרך לקבלת ההעלאה המבוקשת.

 

נקודה נוספת חשובה, שבחברות ללא מודל קידום מסודר, אל תצפו לקבלת תשובה מיידית. אכן, המנכ"ל עסוק כל יום כל היום בבקשות אלו מעובדים רבים, ולא ניתן לצפות ממנו לתשובות מיידיות.

הצד הפסיכולוגי בהכנה למעמד בקשת השכר

  1. האמיני בעצמך שמגיע לך! 
    "זהות מנצחת תלויה במעשים שלנו ולא בתוצאות!" (איתן עזריה, המאמן מנטלי) כלומר, עצם הבקשה שלך להעלאת שכר, היא לכשעצמה משמעותית עבור הזהות שלך כעובדת. לרבות מאתנו, רק קביעת הפגישה לבקשת ההעלאה היא ניצחון אישי בפני עצמו.

     

  2. לפעול ממקום פסיכולוגי חיובי -
    קרן התקשרה אלי וסיפרה לי כי היא זכתה בקידום מרשים מאד בתפקידה, ולמעשה קודמה מתפקיד של מזכירה לתפקיד של מנהלת שיווק ופיתוח עסקי!!! (בארגון גדול, מכובד ומוכר). קידום זה לא לווה בקידום ניהולי ולא בקידום בשכר. במהלך השיחה בה הסבירה לי מה קרה, תפס לי את האוזן נימת הטון הפגועה, נעלבת והכעוסה שלה.
    בבקשת עליית שכר, אנו חייבים להכניס את עצמנו פסיכולוגית למקום חיובי, מוקיר ומעריך את החברה ואת המנהלים בה. זו הדרך היחידה "לגייס" את המנהלים לשתף עמנו פעולה ולסייע לנו להשיג את המטרה שלנו. כל דרך אחרת, שכוללת כעס, עלבון, התרסה ואפילו הצגת עובדות מדוע אחרים כן קיבלו ואת לא על אותם הישגים, תגרום לצד למנהל תחושות נגטיביות שלא יסייעו בקבלת העלאה גבוהה כפי שאת מעוניינת ומייחלת לעצמך.

     

  3. גם תשובה שלילית היא תשובה לגיטימית – התכונני לקבל לא. ותדעי שעצם הבקשה שלך גם אם נענתה באופן שלילי היום, מחר תוכלי להעלותה שנית כאשר ביססת מצע משמעותי וחשוב לקבלת ה"כן", את ממש לא מתחילה מ-0.
     

  4. סימולציה, סימולציה ושוב סימולציה
    סימולציות הינן דרך נפלאה להתכונן מבחינה פסיכולוגית לשיחות אילו. סימולציות מול שותף "קשוח" שיעלה השגות ושאלות "קשות" יסייעו לך להכין תשובות טובות ולהגיע לשיחה כשאת יודעת ומרגישה בטוחה בדרך.

 

הצד ההתנהגותי בהכנה לשיחת השכר

כשקראתי את המאמר של דר' טסה ווסט בוול סטריט ג'ורנל (2020) קפצתי. סוף סוף מישהי שדייקה את הנושא.

חייבת לציין שהגישה של דר' ווסט נכונה כמעט לכל התחומים בחיינו ולא רק לדרך כיצד לבקש ולקבל העלאה. הכוונה היא להבין שהצד המשמעותי הוא המנהל ולא את – המבקשת. ולהבין את הצד המשמעותי במשוואה כך שתוכלי לייצר לו ערך שיהיה לו כדאי (!) להעלות לך את השכר.

 

אז איך עושים זאת?

 

הכנה מראש:

כן כן, הכנה מראש!, כמה פעמים נתקלתי בעובדים ועובדות שניגשו "על הדרך" למנהל שלהם, או בחברות פרטיות לבעל החברה או אלי (כשהייתי מנהלת משאבי אנוש), וביקשו העלאת שכר. הם מאד נפגעו ונעלבו מהתשובה השלילית. בקשת העלאה היא נושא דרמטי ומשמעותי לכם ולמשפחתכם וכך יש לנהוג בו.

 

  1. להבין מה המעמד והכוח של המנהל הישיר שלכם בחברה
    זה לא סוד שמנהלים נבדלים במידת ההערכה אליהם, וכתוצאה, הכוח הארגוני הנלווה להם.
    אם המנהל שלך חזק – מה טוב. אם אינו מוערך, תצטרכי לחשוב יצירתית. אולי – לבקש פגישה משותפת עם המנהל ומש"א. או רק פגישה עם מש"א. גם כאן, חשוב לזהות מה הכוח של מש"א אצלך בארגון. אולי פגישה של המנהל הישיר והמנהל שלו יחד איתך, כשאת מראש מוודאת מול המנהל הישיר שיהיה בעדך.

    הרעיון הוא – עם מי את נפגשת כדי לבקש העלאה, הוא עניין שיש לחשוב ולתכנן אותו מראש. את צריכה להיפגש עם מישהו שיש לו סמכות קבלת החלטות או לפחות שההמלצות שלו/ה נחשבות בארגון שלך.

     

  2. להבין את הבוס שלך 
    כן ממש כך. אם תצליחי להכנס לנעליו ולהבין מה מטריד אותו הסיכויים שלך גדלים באופן ניכר. קחי בחשבון כי מנהל צריך לבחור את המלחמות שלו. כל העובדים שלו פונים אליו לקבלת עליית שכר. הוא מחליט על מי להילחם, אם הוא ישתדל עבור כולם, מהר מאד הוא יהפוך ללא רלוונטי בקבוצת ההנהלה.

    אם תצליחי לפתור לו בעיה, את בדרך הנכונה. איזה בעיות את יכולה לפתור? לדוגמא, להבטיח לו שאת זו שתשקיעי בהכשרת עובדים חדשים למערכת. תנסי לבנות אפילו מערך הדרכה שייקל על העובדים החדשים להקלט (משאבי אנוש תוכל לסייע לך בכך) ואת זו שתחנכי אותם. דוגמה נוספת, אם יש לכם לקוח "קשה ומורכב" במיוחד, את יכולה להתנדב להציע לטפל בו אקסלוסיבית. אפשרות נוספת – להציע עליית שכר הדרגתית כדי להקל על החברה (שכמובן תהיה רשומה וחתומה..). אין מנהל שעצם הפנייה אליו בדרך "שרואה אותו ואת הצרכים שלו" לא תגייס אותו למענך.

     

  3. לייצר קשר טוב עם המנהל
    אני יודעת, לא חוכמה. נכון. אבל בחיים כמו בחיים, מנהלים הם בני אדם, והם נוטים לסייע לאלו שהם מחבבים יותר (הכל אישי, ומה שלא אישי הוא פרסונלי..) . כדאי וחשוב להתאמץ כדי להיות בצד זה של המשוואה.

     

  4. הכיני רשימה של כל ההישגים שלך במהלך השנה – פרויקטים /משוב לקוחות/תהליך חדש שקידמת, ומה התרומה הייחודית שלך בכל פרוייקט. זה הזמן להראות משובים חיוביים שקיבלת במהלך השנה במייל או בווטסאפ.

הגדירי וצייני את הערך המוסף האישיותי הייחודי שלך בעבודה.
לדוגמא –

  • יצירתיות -שמתבטאת בחדשנות וקיצור תהליכים.

  • קשרים בינאישיים מעולים שמועילים לעבודת הצוות מעולה והשגת תוצאות (לציין איזה).

  • לומדת מהר ומשתלטת על תחומים נוספים

  • חרוצה ומחויבת – נשארת שעות נוספות כשנדרש כדי להשלים את המשימה/ לא מאריכה בהפסקות כדי להספיק/משלימה מהבית אם יש משהו דחוף/...

 

תהליך בקשת העלאת השכר

 

  1. לקבוע ביומן פגישה פנים מול פנים - לא זום. לא טלפון. פנים מול פנים. כמו פעם. כ"כ קל לומר "לא" בטלפון. הרבה יותר קשה לומר "לא" בפנים.
     

  2. להגיע הכי חיובית שאפשר, עם הרשימה שהכנת. לציין כמה החברה חשובה לך, שאת רואה את עצמך מתפתחת בה לתפקידים משמעותיים, לציין את הערך שהבאת לחברה בשנה האחרונה, הן את ההישגים והן את היתרונות האישיותיים שלך. לתת למנהל לדבר ולוודא שגם הוא רואה את הדברים כפי שאת רואה.
     

  3. למה מגיעה לי העלאה לא למה אני צריכה אותה לדבר למה על סמך הידע, הכישורים, היתרונות, והביצועים שלך מגיעה לך ההעלאה ולא לדבר למה את צריכה אותה (זה ממש ממש חשוב, למנהל לא באמת אכפת שקשה לך לגדל ילד לבד, הרי את זו שהסכמת מכלתחילה לתנאי העבודה).
     

  4. לבקש העלאה סבירה סוג החברה ותחום הפעילות הוא קריטי להבנת מהי העלאה סבירה. אולם למעט אם את נמצאת בהייטק, ברוב הארגונים, עליה של 5% נחשבת כעליה יפה. אם הצלחת לקבל עליה בין 5-10% את יכולה להיות ממש מרוצה גם מהתוצאה. (זוכרת שאת מרוצה מעצם הבקשה עצמה? ללא קשר ותלות בתוצאה?).
     

  5. להתכונן לשאלות קשות- ולענות עליהם באופן ענייני. לא לכעוס, לא להעלב, בוודאי לא להרים את הקול. אם המנהל מציג כשלון, ניתן לציין שהכשלונות הן חלק מהדרך שלך ללמוד ולהשתפר. את לא מבטיחה שלא תכשלי בהמשך, את כן מבטיחה לנסות וללמוד מכל כשלון. לציין את מה שלמדת מאותו הכשלון.
     

  6. וגם אם תקבלי תשובה שלילית - לשאול את המנהל מתי אתם קובעים את השיחה הבאה בנושא זה.

ייעוץ טלפוני ווטסאפ לאורך כל התהליך – ללא תשלום נוסף

Asset 7new logo2.png

300

לחבילה של
5 מפגשים

70

למפגש עד שעתיים. 

מפגשים

בהתאם למורכבות הסיטואציה.

2-5 

Asset 5new logo2.png
bottom of page
google-site-verification=arvDCURTk4fAUtMcqVgB1FkNmB-XAYeIXy_-07icvQY